Eseti légterek

Tisztelt Repülő Kollégák!

Az idei évben is a jó időjárás beálltával egyre többen és többen repülnek különböző légjárműveken az erre jogosult pilóták. Sajnálatosan, néhányan figyelmen kívül hagyják az érvényben lévő aktuális jogszabályokat és többnyire figyelmetlenségből, felkészültség hiányából adódóan szegik meg azokat, saját és mások testi épségét kockáztatva.

Ezen levelemmel szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy bár a jelenleg érvényben lévő szabályzók szerint G-típusú légtérben repülési terv nélkül és mindenféle rádiókommunikáció nélkül lehet repülni, azonban ennek egyik alapfeltétele, hogy ismerjük az aktuális légtereket és tudjuk az aktuális tartózkodási helyünket.

Szerte az országban, az egyéb, időszakos felhasználású (veszélyes légterek, TRA-k) légtereken kívül több repülőtér körzetében működnek eseti légterek, melyekben ejtőernyőzés és műrepülés engedélyezett.

Dropzone airspace

Nem ismerve, vagy figyelmen kívül hagyva ezek üzemidejét, hatalmas galibát, veszélyes helyzeteket idéznek elő az ezekbe berepülő légijárművek, legyen az akár motoros, vagy vitorlázó repülőgép, motoros, vagy gyalog sárkány, és siklóernyő. Szertnék mindenkit emlékeztetni, hogy a műrepülő pilóta azért műrepül elkülönített légtérben, mert nem a légtérfigyelés köti le a manőverei során . A 180-220km/óra sebességgel zuhanó ejtőernyős, nagyobb létszámú formaugró csoport, vagy szárnyas ruhás kötelék, nem képes kikerülni az alá váratlanul berepülő légijárművet, aki természetesen felfelé nem néz, mert nem is láthat felfelé és különben is lefelé tekintve navigál. Valószínű, hogy a légijárművezető akkor sem tudna kitérni, ha véletlenül észrevenné a felé nagysebességgel, gyorsan közeledő, kisméretű szárnyasruhást.

wingsuit in the airspace

A pilótákon kívül, szeretném felhívni a különböző versenyek, rendezvények szervezőinek is a figyelmét, hogy a fent említett légtereket vegyék figyelembe már az útvonalak tervezésénél.

Eddig, tudomásom szerint, sajnos több esetben indult nyomozás, illetve rendőrségi feljelentés különböző légterekbe engedély, koordinálás nélkül berepülő légijárművezetők ellen. Higgyétek el elég kellemetlen válaszolni a légirendész kérdéseire.

Azért, hogy elkerüljük az ilyen kellemetlen helyzeteket, kérek minden témában érintett szervezetet, üzemeltetőt, üzembentartót, szakmai vezetőt, pilótát, hogy minél szélesebb körben terjesszék a repülő társadalomban ezt az információt, akár honlapra kitéve, körlevélben, plakátokon, vagy szóban tovább adva.

Néhány megoldás, jó tanács, gondolat.

Repülés előtt tájékozódjunk a napi légtérfelhasználásról, melyre nagyon jó a HungaroControl http://www.hungarocontrol.hu/legter oldala.

Felhívnám a figyelmet, hogy ez még mindég nem az aktuálisan igénybe vett légtereket jelöli.
Repülés előtt érdemes telefonon felhívni a FIC-et, ahol készségesen adnak információt a pilótáknak az aktuális légterekről is. Azt azonban tudnunk kell, hogy a légtér igénybevételét a Budapest ATS központ engedélyezi az igénylő kérésére legalább a megkezdés előtt 30 perccel, tehát mire odaérünk, már az is lehet, hogy a korábban nem üzemelő légtér már aktív.

Érdemes használni a Maracskó Média Bt. jóvoltából interneten is elérhető www.hungaryairport.hu oldalt ahol minden repülőtérhez tartozik egy elérhetőség, telefonszám is. Akárhányszor hívtam bárkit, mindég örömmel fogadták hívásomat és készségesen tájékoztattak bármit is kérdeztem.

Rádió használat!

Repülési terv nélkül is szabad használni a rádiót, ehhez viszont tudni kell a repülőterek, irányító egységek frekvenciáit. Figyeljük a rádióforgalmazást és ne féljünk beszélni is bele a körzethatárok elérése előtt.

Transzponder használat!

Amennyiben van a gépen azt használni is kellene, mert arra találták ki. Ha kap jelet a FIC (legalább ennyit 7000, vagy 7001), a többi levegőben lévőt legalább tudja tájékoztatni, hogy forgalom van a környékén. Ennek a berendezésnek a használata sem fáj, ellenben hasznos.

A tökéletes megoldás pedig a repülési terv benyújtása lenne akár motoros, akár motor nélküli légijármű esetében. Repülő emberekkel beszélgetve sajnos azt tapasztaltam, hogy sokan abban a tévhitben vannak, hogy a repülési tervet kőbe vésik, és nem lehet eltérni tőle, holott módosítani akár a levegőből is lehet. Nem beszélve arról, hogy ha véletlen történik valami (a baj soha nem tervszerűen szokott érni minket) legalább van valaki, aki időben elkezd aggódni utánunk, amikor még lehet, hogy nem késő.

Amennyiben nem vagyunk hajlandóak néhány percnyi telefonbeszélgetés költségébe verni magunkat, vagy továbbra is arra akarunk büszkék lenni, hogy „én az idén még be se kapcsoltam a rádiómat” (ami mélységesen felháborít), úgy tervezzük repüléseinket olyan útvonalon, hogy kerüljük el ezeket a légtereket.

Remélem, levelem minél szélesebb körben terjed el. Gondolom, lesznek velem egyetértők és lesznek, akik nem értenek egyet, de ha már beszélünk róla, akkor úgy érzem elértem valamit. A célom az, hogy mindenki jóérzéssel könyvelhesse be a probléma és eseménymentes repülési idejét a naplójába és vidáman menjen repülés után szeretteihez, barátaihoz.

Motto:

Whenever we talk about a pilot who has been killed in a flying accident, we should all keep one thing in mind. He called upon the sum of all his knowledge and made a judgment. He believed in it so strongly that he knowingly bet his life on it. That his judgment was faulty is a tragedy, not stupidity. Every instructor, supervisor, and contemporary who ever spoke to him had an opportunity to influence his judgment, so a little bit of all of us goes with every pilot we lose. — author unknown

Amikor egy olyan pilótáról beszélünk, aki meghalt egy repülő balesetben, egy dolgot mindég a szemünk előtt kell tartanunk. Ő összeszedte minden tudását, és döntést hozott. Olyan erősen hitt tudásában, hogy feltette rá az életét. Hogy a döntése hibás volt, az egy tragédia, nem pedig butaság. Minden oktatónak, felügyelőnek és kortársának, aki valaha beszélt vele, meg volt a lehetősége, hogy befolyásolja döntését, tehát mindannyinkból elveszítünk egy kicsit, mikor elveszítünk egy pilótát. 

Mindenkinek kívánok sok, jó emlékű repülést, és puha leszállást!

Üdvözlettel,

Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.